blondies



Vi har en plan om å ta tilbake kakefredagene våre. De innebar dog sjelden hjemmebakst. Jeg er ganske dårlig på kakebaking, det er liksom ikke min greie. Har nok noe med interesse å gjøre, og at jeg egentlig ikke er så fryktelig glad i kaker. Har vel hatt ca to på repertoaret, men her gjør jeg et forsøk på en (for meg) helt ny en. Har skjønt at det passer meg best med noen som bare skal klæsjes sammen à la kladdkake og ikke pyntes. Hadde jo suksess med peanøttbrowniene, og da vi lette frem oppskrifter på det dukket det opp mye annet, bl.a blondies, altså brownies uten det brune. Hørtes ut som midt i blinken for oss. Utgangspunktet for mengdeforholdene er den nevnte peanutfudge brownien, men med litt mindre smør og sukker. Her kan man også eksperimentere med å tilsette smaksstoffer etterhvert tenker jeg. Idag ble det litt havregryn i røren. Diverse nøtter og/eller bær blir nok også bra.

200 g smør
200 g brunt sukker
1 ts vaniljesukker
1 dl havregryn
1,5 dl hvetemel
1/2 ts salt
2 egg

Sett ovnen på 175 grader.


Smelt smøret. 

Ha sukker, vaniljesukker og havregryn i en bolle. 


Ha smøret over i bollen og bland godt. 
Rør så i mel og salt, deretter eggene. 

Ha røren i en liten langpanne (min er vel ca 20x25 cm) 
og stek midt i ovnen ca 25 minutter. 


Viktig at den ikke blir for mye stekt. 
Avkjøl og skjær i ruter.

Note to self: Teste med sukker (vanlig) og sirup neste gang, i tillegg til f.eks blåbær.

Kommentarer