julesursild



Jeg spiser egentlig ikke julemat før det er jul, dvs lille julaften for meg. Men i år fikk jeg lyst til å tjuvstarte med litt sild. Hender forsåvidt at jeg spiser sild ved andre anledninger også, så det er ingen krise.  Et par silder som er obligatoriske til jul, er tomatsild og sursild. Sennepssild pleier jeg arve av min mor, men tenkte jeg skulle teste selv i år, om hun finner oppskriften. Men da begynner jeg med en runde sursild, så få de andre komme etterhvert.

1 dl eddik 7%
1,5 dl sukker
2 dl vann
1 ts hel sort pepper
Noen nellikspikre
Evnt hel allehånde/stjerneanis
4 Kryddersild-/spekesildfileter
1 rødløk


Eddik, sukker og vann kokes opp med hele sorte pepperkorn og noen nellikspikre. Avkjøles. 


Silden legges i vann, eller blanding av vann og melk, i en times tid. 
Både spekesild og kryddersild kan brukes.

Skyll, tørk og skjær så filetene i skrå smale biter, i underkant av 1 cm. 

Løken skjæres i ringer. Når det er jul er det viktig å bruke rød løk synes jeg. 


Legg dette lagvis, ha evnt oppi allehånde eller stjerneanis, eller andre hele krydre, og hell så over den kalde laken (med nellikspikre og pepperkorn). Dekk til og sett kaldt før servering. Bør stå å trekke minimum over natten. Kan være greit å lage ekstra lake, så kan man bytte ut laken samtidig som man etterfyller med sild og løk. Når det ikke er jul droppes andre krydder enn pepper.

Kommentarer