svinaktig gode koteletter



Nakkekoteletter er jo innimellom nesten gratis og det passer min lommebok bra når jeg tidvis nærmer meg raka fant og er kjøttsugen. Synes også de er mye bedre enn vanlige svinekoteletter, som lett blir altfor tørre. Nå er jo jeg veldig glad i sursøte svin, så det dukket opp på menyen også i kveld. Gjorde det enkelt, uten annet tilbehør enn litt stekt nykål. 

Ca 400 g nakkekoteletter (kan være greit å fjerne bein før tillaging)
---
Marinade/saus:
3 fedd hvitløk i skiver
En bit ingefær, hakket
1/2 rød chili i skiver (jeg tar med frøene)
2 ss ketjap manis
2 ss fish sauce
2 ss eplecidereddik
2 ss sukker
2 ts sesamolje
---
1/4-1/2 nykål i strimler
2 fedd hvitløk, hakket
1/2 løk i tynne båter
1/2 chili (resten) i skiver
1 ss olje
(hakket koriander)

Rens og tørk av kjøttet.


Bland sammen ingrediensene til marinaden og la kjøttet ligge i den en halv times tid. Kan godt stå fremme (tildekket, hadde en liten interessert flue på kjøkkenet) på benken.

Kutt grønnsaker og sett på ris (om det er ønskelig til).

Ha olje i en stor stekepanne og stek kjøttet på begge sider på litt sterk varme. La mesteparten av marinaden renne av før de legges i pannen.

Ha så grønnsakene over kjøttet og la de steke med. Skru ned varmen. Jeg hadde på lokk første tiden så det skulle synke sammen fortere. Hell over marinaden og la det koke et par minutter. Skru av platen og la det stå et par minutter (igjen gjerne med lokk).

Skjær gjerne kjøttet i strimler før servering og ha hakket koriander på om du har.

Kommentarer