raggmunker



Vi er jo veldig glad i potetpannekake med bacon og potetretter generelt, så jeg har lenge tenkt på å lage "raggmunker" som er svenskenes svar potetpannekaker. Idag fikk jeg det til. Har manglet tyttebærsyltetøy en stund og uten det funker retten faktisk ikke. Oppskriften er helt standard, som finnes på svenske matsider.


800 g poteter
1 egg
1,5 hvetemel
3 dl melk
1 ts salt
Noen runder sort pepper
Litt smør/olje til steking
200 g bacon/flesk
Tyttebærsyltetøy

Egg og halvparten av melken piskes. 

Ha i melet og rør glatt, så resten av melken og salt. 

Vask og riv potetene (jeg er ikke så nøye med å skrelle poteter før bruk), 
og press ut "saften" fra dem. 

Ha potetene i røren. Pepre.

Stek baconet. Jeg bruker teflon, så trenger ikke fett i pannen.

Stek pletter/pannekaker av potetrøren i samme panne som baconet (ca 1/2 dl pr plett). 
Evnt påfyll med smør/olje etterhvert om pannen blir tørr. 

Server med baconet og tyttebærsyltetøy/rørte tyttebær. Neste gang tester jeg purre eller løk i røren, og kanskje gulrot eller annet rot.

Kommentarer