boksematgryte



Når magen hyler og man tilsynelatende ingenting har, kan man ty til denne gryten. Den funker også i tilfelle krig. Jeg vokste opp i et hjem med hamstring av mat på blikk, men oftest mer mystiske ting, som min far ble fristet til å kjøpe inn. De boksene jeg har brukt idag er høyst vanlige dåser de fleste har i skapet. 

1 boks tomater (jeg foretrekker hele tomater, som jeg klipper litt opp)
1 boks linser (eller bønner)
1/2 boks paprika
1 boks tunfisk i vann
1/2 dl vann
1-3 hvitløksfedd
1 løk (om man har)
1-2 ss olje
1 klype curryblader (tørkede) eller f.eks oregano
Pepper
Litt chili/flakes
1-2 ts søt soysaus (ketjap manis), sweet chillisaus eller litt honning
(Oliven og feta)
Fullkornpasta/ris/quinoa e.l.

Løk og hvitløk hakkes og stekes i litt olje til det blir mykt. Ha oppi currybladene (eller andre urter) og chili. 

Tøm tomatene og vannet i gryten. Kok 5-10 minutter. Da er det tid for linsene (skyll dem først) og paprikaene (delt i biter). La det putre noen minutter til. 

Ha oppi tunfisken med litt av kraften/vannet (og oliven/feta om man har det) og varm godt opp. Smak til med pepper og søtt. 

Jeg hadde pasta til idag.



Kommentarer