kylling på indisk



Noen ganger er det greit med ferdig krydderblandinger. Synes det også er helt lovlig å bruke dette så lenge de bare inneholder salt i tillegg, og ikke altfor mye av dette. Jeg pleier å kjøpe diverse indiske krydderposer når jeg er i "innvandrerbutikker". Egentlig er de til spesielle retter, men jeg blander ofte etter eget forgodtbefinnende. Idag brukte jeg to forskjellige, en tandooriblanding og en som visstnok er til en rett med nyrer (eller noe i den dur).  Det jeg liker med disse er at de inneholder en miks av malte og hele krydder, så det virker mer autentisk. Tror ikke de tilsvarer Toro i India..


2 sjalottlauk
1/2 rødløk eller en hel liten
4 store ts indisk krydderblanding
3 nellikspikre
2 kyllingfileter
1 tomat
1 liten boks kokosmelk, 1,65 dl
Maizennajevning av 1 ts maizenna og 1 ss vann (ca)
Hakket koriander

Skjær kyllingfilet i terninger. Løken deles opp så smått man vil ha det, jeg liker litt større biter.

Stek løken i olje i en panne og ha nellikspikre og krydderblanding i. 


La det steke på middels varme noen minutter til før kjøttet has i. Da trenger det et par minutter til. Tomaten (i biter) kan så has i . Stek til den faller litt sammen. Så er det tid for kokosmelk, og jevning om man ønsker det (var litt suppete uten). Når dette er kokt opp igjen er nok kjøttet ferdig. Topp med masse hakket koriander.

Jeg serverte med ris, naturell yoghurt, mangochutney og strimlet rødløk.

Kommentarer