tunfiskspaghetti



Blir mange varianter av dette i løpet av et år, etter hva som trengs å brukes opp. Typisk rett man lager når man ikke gidder handle. Tunfisk, tomatbokser og pasta finnes alltid i hus. Det samme med hvitløk. Resten varieres i det uendelige. De mest eksklusive råvarene ville jeg dog droppet, da dette selvsagt er en typisk hverdagsrett. Ikke det at jeg kommer på så mange av dem som ville passet med tunfisk..

Vi hadde:
1 ss olje
1 sjalottlauk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
4 champignoner, skivet
1/2 squash i biter
Maldonsalt
Sort pepper
1 ss balsamico
Basilikum
1 boks tomater (her velger man det man liker best. Jeg foretrekker hele tomater, som jeg bare klipper litt opp)
1 boks tunfisk (i vann, avrent)
2 ss kremost (m/u smak), tar sånn ca-mengde med kniv (evnt en skvett fløte eller klatt creme fraise)
Spaghetti
Ost (parmesan)

Sett på pastavann, ca 5 liter. Ha i ca 5 ts salt når det koker. Vannet skal fosskoke under hele kokeprosessen Mens vannet koker opp er det tid for å lage sausen.

Ha olje løk og hvitløk i en gryte og fres til det mykner litt. Da er det tid for champignon og squash. Dette steker videre til alt er mørt.

Ha oppi tomatene, balsamico, litt salt, pepper og basilikum (jeg hadde bare tørket idag). La det koke omtrent 5 minutter og la osten smelt i sausen, og så er det tid for tunfisken (uten laken). Varmes skikkelig opp før servering.

Jeg liker å ha en klatt smør i spaghettien når jeg ikke skal blande den direkte i sausen, både for smakens skyld og at det ikke klistrer seg.

Kommentarer