indiske scampi



Kaldt og guffent idag, og følte for noe varmende. Rødvinsglasset hjalp litt, men denne retten gjorde dusen.Her var jeg lat, og jukset litt når det gjalt krydderet, brukte indiske blandinger, dog autentiske og uten annet enn krydder og litt salt. Her finnes det mange gode, jeg mikset de to jeg hadde; en kjempesterk tandoorisak og en med litt grovere krydder. Når jeg ikke har ferdigposer bruker jeg gjerne chilli, kummin, koriander, nellik, kanel, kardemomme og garam masala. Da i tilsvarende totalmengde. Kanel og nellik bruker jeg stort sett i hel form.

Til 2 pers.
10-12 scampi
1-2 ss olje
2 små løk
½ aubergine i terninger (kan droppes, måtte bare bruke den opp..)
1 rød paprika
3 fedd hvitløk
5 ts ymse indisk krydder, jeg brukte 2 ulike blandinger
½ boks tomat
1 dl vann
½ dl matfløte

Til servering:
Løk i skiver
Tomat i biter
2 ss yoghurt
Hakket koriander eller korianderpaste
Ris
Papadums

Sett på ris.

(Tin og) skrell scampiene. 

Skjær løken i båter, aubergine i biter og hakk hvitløken. Paprikaen i passe biter.

Stek løken, auberginen og paprikaen i olje, ha i hvitløk og krydder og fres litt til. tilsett tomat og fløte og la det koke 15 minutter. Tilsett en skvett matfløte og evnt chilli/kayenne om ikke krydderet var sterkt nok. Denne blandingen kan godt blendes for lekrere resultat.

Ha i scampiene og trekk et minutts tid. Rett før servering røres tomat, løk, koriander og yoghurt inn.


Papadumsene mikres på full guffe noen sekunder (20+) til de popper (maks to av gangen).

Server med ris, mangochutney, limepickle og ekstra yoghurt. Hadde ikke fersk koriander, så hadde noen teskjeer "minced coriander" i gryten i stedet.

Kommentarer