søndagsbrunch


Flied lice

Etter å ha ligget og mesket meg i sengen med kaffe og fruktnøtten fra i går, meldte behovet for noe ordentlig mat her seg til brunch. Har litt risrester i kjøleskapet, og siden jeg prøver å ikke kaste noe mat, passer det fint å gjøre noe ut av den i dag.



Dette brukte jeg altså:




Kokt ris

Andre ting jeg fant var:

En liten skalk kål (som sang på siste verset)
Gulrot
En noe slapp selleristang
Ymse løk
Purre
Div paprika
Noen erter (mest for farven, de trengte ikke brukes prompte)
Skinke
Salt og pepper
Five spice-krydder
I tillegg til at jeg har hvitløk, chilli (flakes) og egg.
En klunk sesamolje og lys soya setter prikken over i-en

Strimle grønnsaker og stek mykt i litt olje, ha så i skinke(også strimlet) og erter. Ha i risen og stek videre. Smak til med salt, pepper og gjerne litt kinesisk ”five spice” om man har. Bland i litt sesamolje. Når alt er varmt, lag en grop midt i pannen, knekk et egg og pisk med litt soyasaus via en bolle, eller direkte i om man vil spare oppvask. Dette skal stivne og blandes med det andre. Ha litt mer soya over retten. Pyntes gjerne med noe grønt, f.eks gressløk eller koriander. Bon appétit!



Og denne her på toppen:
















Skinken glemte jeg å ha i (inget savn), så den får jeg fryse ned og bruke til noe annet. Her kan man selvsagt bruke kyllingrester, reker, fiskepudding osv i stedet for skinke. Finere råvarer som f.eks fisk og scampi ville jeg spart til en mer luksuriøs utgave..

Kommentarer