skånsk eggkake



En kjempegod og enkel middag som minner om en blanding av fleskepannekaker og karamellpudding. Oppskriften er fra Carl Butlers kokebok, som ble flittig benyttet av mine foreldre på 70-tallet, og jeg tok  med meg mange av oppskriftene i mitt repertoar da jeg flyttet hjemmefra.


Til omtrent 3 pers


150 – 200 g bacon eller flesk stekes helst sakte i en stor panne (helst en du har lokk til). Ta litt olje i pannen om flesket er magert.
Samtidig varmes en halv liter melk opp. Bruker hva jeg har, ekstra lett eller lettmelk.

4 egg piskes med en dl hvetemel og en liten ts salt (+evnt pepper), og senere med den varme melken (når baconet er ferdigstekt).
Helles over baconet i pannen, sett på lokk og stekes på relativt svak varme til det er stivnet ( ca 20 min)








Serveres med grønn salat, med minimum tomat og rødløk (gjerne feta og oliven i tillegg).
Vi pleide alltid ha brød til, men det gidder sjelden jeg ( men greit for å drøye maten til flere personer).


Kommentarer